Terug in Maleisië

Georgetown

Na de Filipijnen vliegen we terug naar Kuala Lumpur, Maleisië. In eerste instantie om 1 reden, want Pim moet op zondag terug naar de tandarts voor het tweede deel van zijn wortelkanaalbehandeling. Braaf zitten we op zondag in de wachtkamer, drie uur later lopen we met een kiesprobleem minder en een verdoving meer naar buiten.

Tandarts

22-25 april: Kuala Lumpur
De dagen in Kuala Lumpur gebruiken we voornamelijk om uitgebreid te Skypen met het thuisfront (eindelijk goed internet) en uit te zoeken waar we de komende weken naar toe willen. Verder bezoeken we de markt in Chinatown, een winkelcentrum met daarin een achtbaan (!) en boeken we onze volgende avonturen; we vermaken ons prima.

KL

KL

26-28 april: Taman Negara
Op naar Taman Negara, het oudste tropisch regenwoud ter wereld, maar liefst 130 miljoen jaar oud! Hier verblijven we twee nachten. De tocht er naartoe is al een prachtig avontuur op zich, eerst met de bus en daarna drie uur in een lange boot, waar we op de bodem zitten en we echt niet droog zijn gebleven. Door het regenwoud, over het bruine water. Een aantal weken geleden was het nog helder, maar door de regenval nu hartstikke bruin.

Taman Negara

‘s Avonds is het tijd voor een Nightwalk. We hebben een privé gids en zien veel insecten en andere kleine dieren. Onder andere een glow-in-the-dark schorpioen. De gids legt uit dat we aan de hand van de kleuren in de reflecterende ogen kunnen zien welk dier het is.

De dag erna is het tijd voor de eerste trekking. We bezoeken diverse uitzichtpunten en lopen de Canopy Walk. Een 530 meter lange hangbrug op maar liefst 45 meter hoog tussen de boomtoppen, ook wel ‘canopy’ genoemd. ‘s Middags bezoeken we, na een wilde boottocht op de ruige rivier, een van de nog originele stammen die laten zien hoe ze leven. Erg interessant! Pim doet onder andere een dappere poging met het jagen op een teddybeer, met een blaaspijp ;-).

28-29 april: Cameron highlands
Op vrijdag vertrekken we naar Cameron Highlands, hier ligt 1 van de grootste theeplantages van Maleisië. Als echt theeliefhebber ben ik hier erg benieuwd naar.

We komen ‘s avonds aan, we zitten hoog in de bergen waardoor de temperaturen hier wat lager liggen. Heerlijk, even de “frisheid” van 20 graden. En regen… We horen dat het hier al twee maanden bijna 24 uur per dag regent.

Cameron Highland

De volgende dag lijken de weergoden ons goed gezind. Als we ‘s ochtends vertrekken naar de theeplantage en -fabriek (met een poncho in onze rugzak) is er een strakblauwe lucht. Zelfs de zon komt er door! De hele dag houden we het droog.

De theeplantage is in 1909 gesticht door een Schot, en deze familie runt nog steeds het bedrijf. Ondertussen is zijn kleindochter directrice. Deze plantage is 600 hectare groot, daarnaast heeft deze familie er nog twee in Maleisië. We lopen een stukje door de plantage, maken foto’s van de vergezichten en rijden daarna door naar “The Mossy Forest”. Originele naam voor een bos met veel mos ;-).

We zien hier onder andere orchideeën en kleine bamboetakken. Door de hoogte waarop we zitten, ziet de bamboe er hier anders uit dan in lagere gebieden. Maar er zijn ook bananenbomen. Fun fact: deze zijn hier ooit gekomen doordat mensen of apen hun bananenschillen in het bos hebben gedropt.

Cameron Highland

‘s Middags hebben we het hier eigenlijk wel gezien, het is op deze plek vrij toeristisch. We moeten moeite doen om geen Japanner of Nederlander op de foto te krijgen. Er rijden hier bussen vol met Nederlanders rond. Het voelt een beetje alsof zij insluipers zijn in ons avontuur. Dat is puur persoonlijk, maar voor ons wel een reden om een dag eerder naar Penang te gaan, een eiland en tevens deelstaat van Maleisië, een aantal uren rijden naar het noorden.

Georgetown

29 april – 2 mei: Penang – Georgetown
Doordat Maleisië een lang weekend heeft, staan we dik in de file. Een aantal uren later dan gepland komen we aan in Georgetown, een stad op het eiland Penang. Doordat we vrij “spontaan” op de bus zijn gepakt, hebben we geen overnachting geboekt. Helaas lijken alle Maleisiërs ons voor te zijn, want alles zit vol. Uiteindelijk vinden we een hostel met nog 1 kamertje vrij, rond half twee liggen we in bed.

Georgetown is een prachtige stad met mooie gebouwen, veel streetart, leuke eettentjes en vriendelijke mensen. De stad heeft een lange geschiedenis en was in het verre leden erg van waarde voor handelaren van over de hele wereld. Dit zie je erg goed terug in de vele verschillende bevolkingsgroepen, diversiteit in de culturen en koloniale bouwstijl met Chinese tinten. Een erg leuke en vooral gezellige stad! De stad bekijken we op de fiets. De volgende dag huren we een scooter en verkennen de rest van het eiland. De poncho wordt voor het eerst uit de verpakking gehaald. De buien zijn kort, maar heftig.

Tot zover het vasteland van Maleisië. Morgennacht vliegen we naar Borneo, tot snel!

We lopen trouwens een beetje achter met de blog. Nou ja, eigenlijk niet helemaal. Achter de schermen zijn we bij, maar we zijn natuurlijk afhankelijk van snel internet (en dat is er niet vaak in Azië ;-)).

1 comment on “Terug in Maleisië”