Even uitwaaien, het “echte” vakantiegevoel beleven en he-le-maal weg in eigen land. Het eerste weekend van 2023 brachten we door op Texel. Samen met onze kinderen reden we bijna 3 uur in Nederland om tot onze vakantiebestemming te komen.

Vrijdag 6 januari

Zodra onze slaapjes uit zijn, pakken we de auto in en rijden we richting Den Helder. Bijna aan één stuk kunnen we doorrijden, de kindjes vermaken zich prima op de achterbank met onze oude collectie “Pixi boekjes” (wie kent ze nog?). Wanneer we bij de boot in Den Helder zijn, begint het avontuur. We stappen uit, kijken boven op het dek hoe de boot vertrekt en binnen 20 minuten zijn we in Texel. Op een eiland. Het voelt direct als vakantie.

Nadat de kinderen de teleurstelling van nóg een half uurtje rijden hebben verwerkt (want ja: we zitten helemaal in het Noorden), maakt de speeltuin op het vakantiepark veel goed. We pakken ons huisje in, ontdekken het park en wanneer het donker is, lopen we nog over de duinen in het park. We spotten de vuurtoren al. Tijd om deze morgen te ontdekken.

Zaterdag 7 januari

De eitjes worden gekookt, de kindjes kleden zich aan en we maken ons klaar voor de eerste dag. Sjaals, handschoenen en mutsen mee en we stappen in de auto op weg naar de Vuurtoren in Cocksdorp. De fotogenieke rode kleur steekt mooi af bij de blauwe lucht en de gele duinen. We klimmen maar liefst 118 treden omhoog en zelfs Rune (met zijn 3 jaar) weet deze trap zelf te beklimmen. We genieten van het uitzicht en daarna gaan we met z’n allen het strand op. “Even uitwaaien” wordt hier wel erg letterlijk genomen, want het waait. Hard.

Eenmaal terug in de auto rijden we naar Den Burg. Via een weg op de dijk zien we de mooiste plaatjes. Strakke weilanden, grote waterplassen, trekdieren, vogels en nog meer moois wat de natuur te bieden heeft. In Den Burg, de hoofdstad van Texel, zoeken we een leuke lunchplek op en eten we salades, hamburgers en boterhammen met hagelslag. Één keer raden wie wat eet ;-).

We rijden langzaam terug naar ons vakantiehuis, sluiten de middag af met een bezoekje aan het zwembad, halen patatjes en ploffen op de bank met een voorleesboek. Dan naar bed en morgen weer gezond op.

Zondag 8 januari

Wist je dat Texel een eigen Nationaal Park heeft? Wij niet. Maar wanneer we dit ontdekken, rijden we er naartoe en beginnen we aan onze wandeltocht door de Texelse natuur. Adembenemend mooi. De Slufter is een uniek gebied dat in open verbinding staat met de Noordzee. Begin van de 20e eeuw is besloten om het zeegat open te laten na een aantal mislukte pogingen om er een landbouwpolder van te maken.

Na onze wandeling rijden we naar Oosterend, een prachtige dorpskern met monumentale pandjes.

We krijgen trek, en aangezien we allevier van eten houden, vertrekken we weer naar Den Burg. De rest van de horeca van het eiland lijkt gesloten. We lunchen en rijden daarna door naar het Zuiden. We eindigen bij Den Hoorn. Ook hier betreden we het strand, worden we nèt niet nat van de zee en breekt zelfs de zon door. Wat een geluk. We hebben dit weekend geen spatje regen gehad en we genieten.

Terug in ons huisje pakken we onze auto weer in, op weg naar de boot en net voordat we het eiland verlaten, genieten we nog van de zonsondergang. Over cadeautjes gesproken.