Gevonden – Paradijs op aarde!

Na de Togians bezoeken we de Bunaken. De Bunaken is een eilandgroep boven Manado en is een prachtige plek om te duiken. Het principe is hetzelfde als op de Togians. We vertrekken naar een eiland met een homestay, hebben ons eigen hutje, eten drie keer per dag wat de pot schaft. We wassen ons met een emmer mer koud water, hebben ongeveer drie uur elektriciteit per dag (snel alles opladen) en nog het beste: geen internet!

In de Bunaken duiken we vier keer! Heel mooi, écht heel mooi, maar allemaal wel vrij hetzelfde (langs een wall met koraal). We zien vissen die we nog nooit gezien hebben en genieten enorm.

Na drie dagen Bunaken vertrekken we weer naar Manado, op zaterdag is hier namelijk de ‘extrem market’. Pim waagt er graag een bezoekje aan, ik iets minder. De extreme markt is, zoals je waarschijnlijk al dacht, extreem. De markt begint ‘braaf’ met wat kruiden, fruit en groenten. Maar er worden ook honden, vleermuizen, slangen en ratten geslacht. Geslacht ja, waar we bij staan. Alles ligt bebloed op tegels en je kunt kopen wat je wilt. Mocht je niet tegen bloederige beelden kunnen, dan adviseren we je om snel naar beneden te scrollen.

Na de extreme markt bezoeken we een aantal andere ‘must-sees’ van Manado.  Op deze ‘must-sees’ blijken wij nog steeds een ‘must-see’ te zijn, zelfs een complete politiekorps legt tijdelijk hun werk neer om even met ons op de foto te kunnen. “Prima, maar dan willen wij er ook één met jullie met onze camera”.

Raja Ampat
De volgende dag pakken we het vliegtuig(je) naar Raja Ampat. Raja Ampat staat hoog, erg hoog, in de lijst met beste duikspots ter wereld. Daarnaast schijnt dit het paradijs op aarde te zijn. We besluiten dat dit een mooie afsluiting is voor onze Azië periode. We hebben nog acht dagen, en waar kun je dan beter verblijven dan in het paradijs?

We hebben via via de gegevens van Maria gekregen, een duikguide in Raja Ampat met een eigen homestay. Online is er weinig te vinden over Raja Ampat (alleen dat het ontzettend mooi duiken is, maar ook erg pittig door de sterke stromingen). Na contact te hebben gehad met Maria, hebben we beiden direct een goed gevoel en we besluiten haar te bezoeken.

Raja Ampat is lastig te bezoeken. Het vergt veel reistijd, maar nu we zo dicht in de buurt zijn, willen we niets liever dan daar naartoe. Na een vlucht van Manado naar Waisai (wat een klein vliegveld, zie de mooie ‘bagaeband’ op de foto hieronder) en een boottocht van Waisai naar Maria, komen we inderdaad steeds en steeds meer in het paradijs. Na een uurtje varen, zijn wij al overtuigd: we hebben het paradijs gevonden!

Maria is gastvrij, grappig en gewoon leuk! We worden naar ons hutje gebracht dat echt drie meter van de zee afligt. Hangmatten voor de deur, palmboompje boven de hut.. wauw!

De eerste dag doen we vrij weinig, we slapen wat bij. De volgende dag gaan we naar de FAM-eilanden, een boottocht van een aantal uren naar een panorama view point. Onderweg maken we een duik in Melissa’s Garden. Veel duikspots zijn hier vernoemd naar Nederlanders, omdat een Nederlander deze plek ‘ontdekt’ heeft.

De tweede dag maken we ‘s ochtends twee duiken. Wauw, ik kan niets anders zeggen.. het is waar, na twee duiken durf ik al te zeggen dat Raja Ampat terecht zo hoog staat in de lijst met beste duikspots ter wereld. Haaien, schildpadden, prachtig koraal, goede visibility, grote vissen.. alles, ALLES is prachtig! Tussen de twee duiken door rusten we uit op een zandbank. Hier zeggen we tegen elkaar dat we nog nooit zoiets moois hebben gezien. Het is gewoon niet te beschrijven of vast te leggen. Het gevoel dat we al zoveel moois hebben gezien en telkens denken dat het niet beter kan, en dan toch…. het gelukshormoon schiet telkens verder omhoog!

Het fijne aan deze plek is het hoge ‘Back-to-basic’-gehalte. We krijgen steeds meer het besef dat we écht niks nodig hebben. Drie keer per dag eten, een paar uur elektriciteit om soms wat op te laden, zoet water om te wassen, twee bikini’s en zwembroeken. Oja, en die twee hangmatten voor de deur zijn ook wel erg fijn.

In totaal maken we zeven duiken. Elke duik is prachtig. De garantie op een goede duik is hier zo hoog! Ook snorkelen we veel, zelfs daar zien we de tofste dingen, zoals bijvoorbeeld een haai. Nooit gedacht dat me dat ooit zou overkomen: snorkelen bij de haaien. Na acht dagen vertrekken we weer naar Jakarta.

We hebben wat speling in onze dagen, zodat we nog wat laatste dingen kunnen regelen voor onze grote trip naar Zuid-Amerika. Zoals de was en het vervangen van een aantal kabeltjes.

Dinsdag 11 juli begint onze twee grote reis. Zuid-Amerika, here we come! Na vier overstappen (Kuala Lumpur, Zuid-Korea, Mexico en Lima) en 55 uur zullen we aan de andere kant van de wereld zijn! We houden je op de hoogte!

9 comments on “Gevonden – Paradijs op aarde!”

1. I have noticed you don’t monetize wijreizenrond.com, don’t waste your traffic, you can earn extra bucks every month with new monetization method.
    This is the best adsense alternative for any type
    of website (they approve all sites), for more info simply search in gooogle: